Un review sistematic confirmă corelatia între dietă si riscul cardiovascular
Legumele, fructele, nucile, arahidele si dieta mediteraneeana sunt "heart-friendly" (prietenoase pentru inima), în timp ce grasimile si alimentele cu indice glicemic crescut sunt nocive pentru inima, dupa cum se mentioneaza într-un review sistematic care a cuprins studiile desfasurate între 1950 si 2007.
Review-ul a inclus 146 studii prospective de cohorta (în care au fost examinate obiceiurile alimentare ale subiectilor) si 43 de trialuri controlate randomizate (voluntarii au fost aleator repartizati pe o anumita dieta).
"Relatia dintre dietă si boala coronariană a fost o preocupare importantă a cercetătorilor timp de aproape 50 ani", a spus Andrew Mente (Population Health Research Institute). Motivatia review-ului a fost reprezentata de lipsa unei lucrari ample în care sa fie analizate toate dovezile care sustin validitatea asocierii dieta - boala cardiovasculara.
"Luate împreună, aceste dovezi sustin o relatie cauzala între doar câteva obiceiuri alimentare si boala cardiovasculara. Desi investigarea suplimentara a anumitor elemente din dieta ar putea elucida beneficiile pentru preventia bolii aterosclerotice, este improbabil ca modificarea consumului câtorva alimente sa influenteze semnificativ riscul cardiovascular", a conchis Mente.
Review-ul a fost publicat în editia din 13 aprilie 2009 a revistei Archives of Internal Medicine.
13 aprilie 2009
Algoritmul predefinit de Mente si colegii sai a împartit obiceiurile alimentare în 2 categorii: factori protectori - legume, nuci, alune, seminte, acizi grasi monosaturati, dieta mediteraneeana, si factori nocivi - acizi grasi nesaturati forma trans, alimente cu indice glicemic mare sau dieta vestica (bogata în grasimi si carne). Dintre aceste obiceiuri alimentare, doar asocierea dintre dieta mediteraneeana si boala cardiovasculara a fost studiata în trialuri controlate randomizate. Dieta mediteraneeana consta în consum de fructe, legume, cereale si ulei de masline.
Cercetatorii au gasit dovezi modeste si în ceea ce priveste relatia cauzala dintre boala coronariana si alte alimente sau vitamine: carnea de peste, acizi grasi omega-3 (surse marine), folati, cereale integrale, alcool, fructe, fibre, vitamina C si E si beta-caroten. Au fost identificate si dovezi slabe în ceea ce priveste legatura patologiei cardiovasculare cu suplimentele de vitamina C si E, grasimile saturate si polinesaturate, acidul alfa-linoleic, carnea, ouale si laptele.
citeste alte articole din sectiunea